Studiedag: Executieve functies en rust

Inleiding
Deze studiedag is een combinatie van nieuwe inzichten (’s ochtends zelfsturing en executieve functies) en meteen praktische handvatten om in te zetten in de klas (’s middags Rustmomenten in de klas). Een zeer gewaardeerde combinatie voor studiedagen van theorie en praktijk!Het ochtendprogramma geeft je nieuwe inzichten over executieve functies. Executieve functies zijn denkprocessen die belangrijk zijn voor zelfsturing. De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat zelfsturing een belangrijke rol speelt bij schoolsucces. Kinderen met een zwakke zelfsturing hebben vaak moeite met leren, terwijl ze wel slim zijn. Vaak heb je als leerkracht het gevoel “het zit er wel in, maar komt er niet uit”. In deze workshop krijg je herkenbare voorbeelden uit de lespraktijk met praktische tips die je meteen kunt inzetten.

Meer en meer wordt bekend dat rust een belangrijke rol neemt in de zelfsturing van leren en gedrag. Alleen hoe creëer je rustmomenten in een (volle) klas? Tijdens het middagprogramma zoomen we verder in op rust. Er wordt kennis gemaakt met verschillende ontspanningstechnieken. Na het middagprogramma kun je al de volgende dag in de klas al meteen korte rustmomenten inzetten!

Vragen die o.a. beantwoord worden tijdens deze studiedag:
Welk gedrag is passend bij een zwakke zelfsturing? Hoe kun je dat herkennen? Welke mogelijkheden zijn er om zelfsturing te versterken in de klas? Wat is de relatie tussen rust en executieve functies? Hoe kun je zorgen voor korte rustmomenten? Wanneer en hoe zet ik deze in?

Doelgroep
Deze studiedag is bedoeld voor professionals in het onderwijs (leerkrachten, zorgcoördinatoren, IB-ers).

Leerdoelen
Na afloop van deze workshop kan de deelnemer

  • Een zwakke zelfsturing herkennen,
  • De relatie tussen de ontwikkeling van executieve functies en schools functioneren beschrijven
  • Aanpassingen doen in de eigen lespraktijk om zelfsturing bij leerlingen te stimuleren.
  • De relatie tussen executieve functies en rust beschrijven,
  • Zelf korte rustmomenten creëren in de klas.

Lengte van de studiedag
5,5 uur. Inclusief korte pauze tijdens ochtend- en middagdeel.
Suggestie voor dagindeling:
9.45u – 12.30u Ochtendprogramma (incl. korte koffiepauze rond 11.00u)
12.30 – 13.15u Lunchpauze
13.15 – 16.00u Middagprogramma (incl. korte koffiepauze rond 14.30u)

Bijzonderheden
Bij deze studiedag zit ook onbeperkte toegang voor een jaar tot het aanbod van Rustmoment in de klas.nl: meer dan 65 professionele en aansprekende filmpjes met Rustmomenten van ongeveer 5 minuten. Gemakkelijk inzetbaar voor groep 1 t/m 8!

Literatuur
Deelnemers ontvangen een handout, actuele artikelen en praktische tips!

Meer informatie of de studiedag boeken?
Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier.

 

TIJDELIJK IS DEZE DAG OOK TE VOLGEN OP OPEN INSCHRIJVING
Datum: za 29 september of woe 3 oktober 2018
10.00 tot 15.30 uur
Locatie: Hilversum, bij Kinderpsy Educatie
Tarief: € 249,00 per deelnemer vrijgesteld van BTW
incl. lunch, readermaterialen en halfjaar abonnement op de filmpjes t.w.v. € 37,50
Aanmelden: per mail naar info@rustmomentindeklas.nl
*Ook handig ter oriëntatie of deze studiedag passend is voor jouw team!*
* Zeker ook geschikt voor scholen mét een Rustmoment abonnement*

Docent ochtendprogramma

Dr. Diana Smidts | Kinderneuro-
psycholoog en auteur van ‘Gedrag in uitvoering’ en ‘Zelfsturing in de klas’. Diana houdt zich al zo’n 20 jaar bezig met executieve functies en heeft hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Deze wetenschappelijke kennis heeft zij omgezet naar de lespraktijk o.a. in haar boeken en tijdens haar vele trainingen.

“Ik hoop onderwijsprofessionals nog meer handvatten te geven om zelfsturing bij kinderen te stimuleren, vanuit de gedachte dat zelfsturing méér is dan alleen executieve functies. ”

Docent Middagprogramma

Wendy de Groot  | Oprichter Rustmoment in de klas.nl, zij is zelf leerkracht in het basisonderwijs geweest en werkt dus veel vanuit de praktijk.
“Kinderen zeggen zelf vaak ‘ik voel mij rustiger in mijn hoofd’ na het doen van een Rustmoment. Een ‘rustig hoofd’ is wat je ieder kind gunt als basis voor leren en gedrag! ”