Wat levert het op?

Rustmoment in de klas.nl bestaat uit talloze vrolijke, korte (ongeveer 5 minuten) en ontspannende filmpjes. De filmpjes zijn ingedeeld op leeftijd voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Het aanbod bestaat al uit meer dan 60 afleveringen en dit blijft zich uitbreiden!

Mike en Fee, bekende jeugdacteurs, doen op speelse en aantrekkelijke wijze de oefeningen samen met de kinderen. De filmpjes zijn eenvoudig inzetbaar in de klas: ze duren ongeveer 5 minuten en kunnen zonder voorbereiding meteen meegedaan worden achter het ‘bureau’.

1. (Meer) rust in de klas
Kinderen en de leerkracht hebben even een moment van ontspaning. Na het meedoen zie je als leerkracht ook meer rust in de groep ontstaan. Kinderen omschrijven het zelf vaak als: ‘Ik voel mij rustiger in mijn hoofd’

2. Verhoogt de concentratie
Aandacht en concentratie zijn de basis om tot leren te komen. Door een Rustmoment te doen, zal er meer rust ontstaan bij kinderen en dat bevordert de concentratie.
Uit wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit van Utrecht naar enkele video’s van Rustmoment, blijkt dat de concentratie na het meedoen met een video toeneemt.

3. Ons brein heeft rustmomenten op een lesdag nodig
Ons brein heeft momenten van rust nodig op een lesdag. Er gebeuren allerlei processen gedurende de dag. Eén van de processen is dat de dingen je leert als eerste in het korte termijn geheugen komen (te vergelijken met een whiteboard), als het korte termijn geheugen vol is (er past dan niks meer op het whitebord) is er even een moment van rust nodig om het geleerde van het korte termijn geheugen te verplaatsen naar het lange termijn geheugen (alles van het whitebord te verplaatsen zodat er weer nieuwe dingen op het whitebord kunnen). Zo ontstaat er weer ruimte voor nieuwe lesstof.

4. Omgaan met emoties
Door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen, leren kinderen om deze vaardigheden ook in moeilijke situaties in te zetten zoals bijvoorbeeld bij zenuwen of boosheid. We zeggen weleens tegen kinderen ‘wordt eerst maar eens rustig’, dan is het wel fijn dat kinderen ook weten hoe ze dat kunnen doen! Als je regelmatig met de Rustmoment video’s werkt kun je bijvoorbeeld in het vervolg zeggen ‘laten we eerst even samen een paar keer de Ballonadem doen’.
Het is dus ook een mooi hulpmiddel voor bijvoorbeeld RT of als aanvulling op een SEO methode.

5. Stressverlagende technieken voor nu én in de toekomst.
Bij kinderen vertaalt stress zich vaak in ‘onverklaarbare’ buik- en hoofdpijnklachten. Er zijn steeds meer onderzoeken die aantonen dat stress bij kinderen steeds meer en op jongere leeftijd voor komt. Met de video’s leren kinderen technieken die ze bij stress in kunnen zetten: ‘jong geleerd, is oud gedaan’. De burn-out cijfers nemen steeds meer toe, hopelijk dragen wij hier op deze manier ons steentje aan bij!

6. Rustmoment voor de leerkracht
Rustmoment in de klas.nl is opgericht door Wendy de Groot, zij is zelf leerkracht in het basisonderwijs geweest. Ze wist, leerkrachten moeten al zoveel, dus het moet iets zijn wat geen voorbereiding vraagt, wat makkelijk is en wat voor de leerkracht zelf ook fijn is. Doordat het video’s zijn kun je als leerkracht zelf meedoen. Regelmatig horen wij ‘Ik doe het ook echt even voor mijzelf, zo’n Rustmoment’.

Kortom; gun jouw leerlingen en jezelf Rustmoment in de klas.
Het kost geen tijd, het levert je tijd op!

 

Wanneer jij het wilt! De video’s zijn binnen enkele klikken aan te zetten, dus je kunt zelf bepalen wanneer je een Rustmoment wilt inzetten. Gemiddeld wordt er drie keer per week een video gekeken. Wij adviseren minimaal één vast moment op het lesrooster zodat het in de klas structureel een plek heeft en ook steeds meer een gewoonte wordt. Voor inzetmomenten kun je denken aan:

img

Na het buiten spelen weer omschakelen naar leren.

img

Helpt bij zenuwen en bevordert de concentratie voor een toetsmoment.

img

Even een moment van rust én bevordert de concentratie voor de volgende les.

img

Als er in de klas even behoefte is aan een Rustmoment!

‘Al jaren zet ik de filmpjes in. Ik heb de filmpjes in ieder geval één keer per week vast op het lesrooster staan. De kinderen vragen er zelf ook regelmatig om. Ik zie dat er echt meer rust is in de klas. En zelf vind ik het ook een fijn moment’ – Martine Keehnen, leerkracht groep 5

‘Allereerst willen wij laten weten dat wij de oefeningen super leuk vinden! Wij zijn rustig, geconcentreerd en vrolijk!! Mede dankzij jullie toffe oefeningen.’ – Bericht van leerkracht (België)

Enthousiast geworden door jouw telefoontje, ben ik woensdag direct gestart in beide groepen. De leerlingen in groep 5-6 waren, zoals verwacht, meteen heel gemotiveerd en genoten er zichtbaar van. Ik vond het spannend om de filmpjes ook in groep 7-8 te introduceren en had inderdaad één leerling ‘ambassadeur’ gemaakt en ‘s ochtends al laten kijken… Het was een groot succes. De kinderen deden super mee en werden écht rustig! Een enkeling vond het moeilijk om bij het ogen sluiten niet vooral om zich heen te kijken, maar zelfs dat viel me heel erg mee. Donderdag weer geprobeerd, zelfde ervaring. En op vrijdag vroeg de grootste druktemaker uit groep 7-8 zelfs zélf: “Juf, gaan we vandaag weer zo’n filmpje kijken.” – Lessen van Lisa, lees de hele review hier

‘De kinderen in de klas willen jullie vertellen dat ze de oefeningen heel erg leuk vinden. Ze worden er rustig en ontspannen van.

Onze juf zet elke dag een filmpje op en wij vinden het erg leuk om mee te doen. Vandaag hadden we het verhaaltje over de boom en het strand. In de nabespreking gaf Nathan een mooi antwoord. Als ik ernaar luister krijg ik een mooi verhaal in mijn hoofd. Het maakt dat ik beter kan fantaseren. Dat wilde we ook even aan jullie vertellen.’ – Briefje van groep 3b van de Meridiaan


Lees de handleiding voor meer theorie en praktijk informatie.